سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روش نشستن صحیح پشت میز کامپیوتر

در دنیای امروز نوع کار اکثر شاغلین در سازمان ها و شرکت ها به گونه ای است که ساعت ها پشت میز کامپیوتر و یا لپ تاپ می نشینند. حتی خیلی از شما بنا به رشته تحصیلی خود از این قاعده مستثنا نیستید. بنابراین باید بدانید که نوع نشستن و نحوه قرار گرفتن بدن زمانی که با کامپیوتر کار میکنیم بسیار مهم است و بر روی سلامت و حتی کارآیی و بازدهی تاثیر بسیاری خواهد داشت.

پس اگر از آن دسته افرادی هستید که از درد گردن، شانه ، پشت و حتی چشم رنج میبرید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید چرا که دلیل این دردها می تواند استفاده نادرست شما از کامپیوتر باشد. هرچند که باید بگوییم استفاده نادرست از بدنتان!!!

در آغاز تغییر عادت های قبلی برای همه ما بسیار سخت خواهد بود اما اگر بدانیم با رعایت این نکات تا حد زیادی از درد بدنمان کم و به سلامت آن اضافه خواهد شد، تحمل آن و تغییر عادت های اشتباه بسیار ساده خواهد بود.

اولین نکته و مهمترین آن ها میز کامپیوتر کار شماست. در نظر داشته باشید که ارتفاع میز و صندلی شما باید در حالت نرمال باشد. این حالت نرمال یعنی زمانی که روی صندلی می نشینید کف پاهای شما روی زمین باشند و زانو ها در راستای ران و البته کمی پایین تر از باسن قرار بگیرند. از گذاشتن پاها به روی یکدیگر یا روی میز خود داری کنید و تا جای که میتوانید در قسمت انتهایی صندلی بنشینید.

اگر قد شما کوتاه است و یا به طور کلی کمر درد دارید در صورت امکان از یک زیر پایی استفاده کنید. در نظر داشته باشید که پایین و بالای کمر شما به پشتی صندلی تکیه کنند و حتی در صورت لزوم از یک بالشت کوچک استفاده کنید. صندلی های دسته دار بسیار بهتر و مناسب تر برای استفاده طولانی مدت هستند فقط آن را طوری تنظیم کنید تا دستان و شانه های شما رها باشند.

میز کامپیوتر شما نیز باید چند سانتی متر از ران شما بالاتر باشد و کیبورد مقابل و نزدیک دستان شما قرار بگیرد تا مجبور نباشید برای تایپ کردن خیلی دستان خود را دراز کنید. حواستان باشد که قوز نکنید و سر خود را بیش از حد به جلو خم نکنید. این نکته را هنگام استفاده از گوشی موبایتان نیز در نظر داشته باشید!

نمایشگر شما باید طوری روی میز قرار بگیرد که هنگام نگاه کردن به آن گردن شما راحت و صاف باشد و چشمان شما به صورت مستقیم به آن نگاه کند. محل نشستنتان را طوری تنظیم کنید که نور آفتاب یا لامپ از پشت سر به صفحه آن نتابد و حداقل به اندازه یک دست از آن فاصله داشته باشید تا چشمان شما صدمه نبینند. برای محافظت از چشمانتان هر چند دقیقه یک بار به نقطه ای دور نگاه کنید یا به مدت 10تا 15ثانیه با کف دستانتان به آنها استراحت دهید.

حتما هر 45دقیقه یکبار از میز کامپیوتر خود بلند شوید و کمی راه بروید و به خودتان و بدنتان استراحت بدهید تا خستگی و گرفتگی عضلات رفع شود.

در نظر داشته باشید تا حد امکان از خوردن نهار پشت میز کار جلوگیری کنید. این کار هم برای سلامت بدنتان مهم است و هم برای سلامت روانتان. زمانی که شما پشت میز کامپیوتر غذا میخورید ممکن است که کارهایتان را نیز انجام دهید که این مساله هم موجب اختلالاتی در هضم و جذب غذا به بدن می شود و هم خودتان اصلا نمی فهمید چه خوردید و بنابراین احساس نارضایتی خواهید داشت.